Te veel tools – hoe krijg ik weer overzicht?


Alles staat ergens, maar je weet niet meer waar

Mail, WhatsApp, Teams, Google Drive, OneDrive, Trello, notities, takenlijsten... Elk systeem helpt een beetje, maar samen wordt het chaos. Je springt van app naar app en weet soms niet meer wat waar staat.Je wilt overzicht. Niet nóg een tool – maar een manier van werken die bij jou past. Zonder dat je alles hoeft om te gooien.


Herken je dit?

  • Je werkt in meerdere systemen tegelijk – en dat voelt onrustig
  • Je weet niet meer wat waar staat
  • Je bent dingen kwijt, doet dubbel werk of raakt het overzicht kwijt
  • Je hebt geen tijd (of zin) om alles ‘technisch goed’ in te richten
  • Je wilt minder schakelen, en meer rust in je digitale omgeving

Je hebt geen disciplineprobleem – maar een overdaad aan platforms

Het ligt niet aan jou. Het zijn er gewoon te veel. Zonder structuur raakt zelfs de beste tool zijn kracht kwijt. Met de juiste ordening zit het goed.


Wat Vikzit voor je doet

  • We maken een overzicht van de tools, platforms en apps die je nu gebruikt
  • Samen bepalen we wat nodig is – en wat weg kan
  • We zoeken slimme combinaties die voor jóu werken
  • Je krijgt één centraal ankerpunt – digitaal of op papier
  • Je krijgt tips voor een dag- of weekstructuur die rust brengt

Veel mensen raken het overzicht kwijt omdat alles verspreid is, systemen elkaar overlappen of niemand precies weet waar wat hoort. Dat brengen we terug naar één werkbare basis.


Veelgestelde vragen

  • Welke tools heb ik echt nodig – en welke niet? We kijken wat jij doet en wat je nodig hebt – niet wat ‘zou moeten’. 
  • Hoe kan ik dingen samenbrengen zonder alles om te gooien? Door te bundelen en slim te ordenen. Je hoeft niet opnieuw te beginnen.
  • Wat werkt voor mijn werk of situatie? Daar zoeken we samen naar – op basis van hoe jij denkt en werkt.
  • Hoe houd ik dit overzicht op lange termijn? Met een systeem dat past bij jou – en dat je zélf kunt bijhouden.

Wat het oplevert

  • Een overzichtelijke digitale werkomgeving
  • Minder tijdverlies en minder dubbel werk
  • Meer rust en grip in je planning en communicatie
  • Een systeem dat bij jou past – zonder onnodige stappen

Praktijkvoorbeeld

Een onderwijsprofessional gebruikte zeven verschillende apps voor overleg, taken en documenten. Samen brachten we dit terug tot drie hoofdroutes, met één vast overzichtspunt. De werkdruk voelde direct lichter.


Leg je vraag voor

Je hoeft niet nóg een app te installeren. Met wat je al gebruikt maken we het overzichtelijk en werkbaar – zonder gedoe.

Leg je vraag voor – dan maken we het samen concreet

Bekijk alle herkenbare situaties