Hoe breng je focus in je lesvoorbereiding?


Tussen methode, weekplanning en klas, zoekt je naar de kern

Soms heb je alles voor je liggen: het methodeboek, de weektaak, je notities, de doelen van het schoolplan. Maar je merkt: wat is nu eigenlijk het punt van deze les? Wat wil ik dat ze straks écht begrijpen?

Je zoekt overzicht, rust en houvast. Geen nieuw format, maar regie in wat je doet.


Herken je dit?

  • Je lesvoorbereiding voelt als een puzzel met te veel stukjes
  • Je weet dat er een doel in zit, maar komt er niet snel bij
  • Je instructie wordt te lang, of raakt alle kanten op
  • Je ziet wat je klas nodig heeft, maar niet hoe je dat koppelt aan het lesdoel


Je wilt niet alles doen – maar wel het juiste, en dat goed


Het ligt niet aan je inzet – je mist gewoon een ingang

Je bent niet de enige. Veel leerkrachten zoeken een manier om de kern uit een les te halen, zonder daar een hele ochtend aan kwijt te zijn. Met de juiste structuur kun je gericht en met rust voor de klas staan. Dan zit het goed.


Wat Vikzit voor je doet

Vikzit helpt je om snel en helder tot de kern van je les te komen. Je hoeft niks extra’s – je krijgt juist minder ruis, meer richting.

  • Het lesdoel in één kernzin – concreet en haalbaar
  • Aansluiting bij jouw groep: tempo, niveau, klasdynamiek
  • Leerlingentaal: hoe zeg je het zó dat het blijft hangen

Instructiestructuur: wat doe je eerst, wat laat je bewust weg

Praktische vertaalslag: wat zeg je, wat laat je zien, wat laat je liggenVeel voorbereidingstijd gaat verloren aan zoeken. We halen het overbodige eruit, zodat jij de kern kunt overbrengen – en je leerlingen hem begrijpen.


Veelgestelde vragen

  • Hoe bepaal ik wat nu écht het doel van de les is? We kijken samen naar wat centraal moet staan en wat niet.
  • Hoe maak ik het doel helder voor mijn leerlingen? Door taal en aanpak aan te passen aan jouw groep en moment.
  • Wat als ik het gevoel heb dat ik alles moet behandelen? Dan helpen we je kiezen. Je hoeft niet alles, alleen het juiste.
  • Hoe voorkom ik dat mijn uitleg te lang wordt? Door de kern voorop te zetten en af te bakenen wat je wél en niet noemt.

Wat het oplevert

  • Kortere voorbereiding met meer focus
  • Duidelijkheid voor jou én je klas
  • Instructie die richting geeft en rust brengt
  • Meer grip op leerdoelen en minder ruis

Zelfvertrouwen en rust in je handelen


Praktijkvoorbeeld

Een leerkracht uit groep 6 werkte met een methode vol opdrachten, extra’s en instructiestappen. Ze wist niet goed wat centraal stond. Samen brachten we elk lesdoel terug tot één kernzin, gekoppeld aan wat haar klas die week nodig had. Ze merkte direct meer rust – in voorbereiding én uitvoering.


Ook snel tot de kern komen in je lesvoorbereiding?

Je hoeft niet te ploeteren op iets wat eigenlijk eenvoudiger kan. Samen brengen we terug waar het om draait.

Leg je voorbereiding voor en dan maken we het overzichtelijk

Of kijk welke onderwijssituaties Vikzit nog meer aanpakt